torsdag 15 januari 2009

Prelude

Tillbaka i Sverige. Efter 7+ år i Kaliforninen, USA. Kind of a big deal (ja, det blir många engelska inlägg i denna blogg framöver- WARNING! WARNING! ). Det har gått tre dagar sedan min ankomst, och såväl nya som gamla intryck lurar och överraskar runt varje hörn. Mina nära vänner har vetat om min hemflytt sedan en tid tillbaka, och förstående, världsvana & intelligenta som de är, har de svarat så snällt på alla mina frågor om hur det egentligen är att bl.a bo, leva, jobba, äta, hångla, resa, klä på sig, umgås, titta på TV, dricka kaffe och tjafsa som svensk.

Jag inser att alla inte har samma typ av back-up som jag har, och det finns så många bloggar skrivna av svenskar som bor runt om i världen som beskriver hur livet är i dessa nya städer, men inte så mycket som diskuterar "the return to the motherland." Resande folk som svenskar är, så tänkte jag att denna blogg inte bara ska hjälpa mig att samla all nya tankar, intryck, erfarenheter och events på ett ställe, men även dokumentera mina upplevelser som "nyinflyttad" samt dela med mig av diverse Sverige tips, do's och dont's.

Först tänkte jag skriva denna blogg på engelska, men insåg att anledningen till att jag ens börjar med detta är för att promota övergången till svenne, varav det passar sig bättre att använda det svenska språket. Och till de som har åsikter om sporadiskt och osporadiskt inlagda engelska ord a la Dolp h Lundgren säger jag bara: get over yourselves. Engelskan har enligt mig ett flertal ord, som inte bara beskriver bättre, men ger en mening lite swagger, liv och helt enkelt kommer snabbare till hands för mig än vissa svenska uttryck.

I alla fall... Jag kommer att uppdatera här så ofta som möjligt, med text, rim, fakta, bilder och spontana tankar och anekdoter. Mycket lättare nu när jag har hela den här introduktionen avklarad.

Borde jag kanske berätta om mig själv ocksa? Jag är 27, och anser att livet under 25 var defintivt mer rynkfritt. Jag har pluggat och arbetat inom PR i Los Angeles de senaste 7 åren, och har alldeles nu precis bestämt mig för att flytta till Sverige. Timing och nyfikenhet. Jag är vädigt sarkastisk, ärlig, förstående, empatisk, kaxig (på ett snällt sätt) och på min vakt det behövs, men mest väldigt lojal och omtänksam. Min familj är knäpp, men vi har väldigt kul i hop. Mina kompisar- ännu värre. Jag själv- värst.

Välkomna!

5 SNABBA SVERIGE NOTERINGAR INNAN JAG DRAR IGÅNG:

1) Träna höger lill-finger innan återresa till Sverige. Att helt plötsligt börja använda å, ä, ö på tangent bordet är en stor omställning som kräver träning. Jag övervägde först att bojkotta dessa tre bokstäver, men insåg att det endast skulle vara ignorant, och ignorans är något jag absolut inte har nåt sympati för. Så, lill-finger träning it is.

2) GLÖM INTE HALSDUKEN! Period.

3) Fika! Såå mysigt!

4) Lyssna på valfri radio station-något trevligare och mys-pysigare är nog svårt att hitta. Under tre dagar i Sverige har jag fått höra sånger av NE-joe (uttal), diverse tyck-till-program där man kan ringa in och diskutera den svenska skolmaten, gissa Britt-Maries yrke samt även shaka loss till en och annan gammal svesnk slagdänga som du VET att du KAN texten till. Stop frontin'!

5) Särksrivning. I engelskan ofta, I svenskan- not so much. Håller fortfarande på att lära mig.


På återseende min kära.

fred och väldig mycket kärlek.

2 kommentarer:

  1. Fantastsikt - du kommer bli den bästa svennen av dem alla!!

    SvaraRadera
  2. baby, don't insult her to her face... men det va väldigt bra!!

    SvaraRadera