söndag 25 januari 2009

Fullgubbar

Svenska fullgubbar är de bästa måste jag ju säga. Åkte tunnelbana in till stan från min favoritort alla kategorier Midsommarkransen häromdan och skådade detta:

3 fullisar i 40-års åldern. Ett par med en polare. Väldigt berusade, klockan va runt 14 på dagen. Gubben försökte diskutera fiskpinnar med med frugan som sov ståendes och dregglade lite på sin röda dunjacka. Polaren snackade lite för sig själv, och bakade en prilla, som han tappade på tunnelbanegolvet, plockade upp, för att sedan trycka in bakom läppen. Gubben försöker nu få liv i frugan eftersom de ska av redan i Liljeholmen och även säga hejdå till sin fullgubbe kompis.

- Vi ska av nu, Berra, ska ru me eller?
-Nä fy fan, det e lugnt, gå ni och ät fiskpinnar tesammans.
-Säker? Va ska ru göra rå?

Här tänker jag att Berra ska svara nåt av det självklara, typ "jag ska till systemet", "jag ska träffa Bengan i Parken" eller "jag ska till Statshagens T-bane Bar och ta mig en rackare."

- Jag ska åka och köpa en dator. Med internet.

Jag dog. Skrattade högt för mig själv på tunnelbanan, varav folk i vagnen nu var mer rädda för mongo tjejjen som skrattade högt för sig själv än de tre fiskpinne talande, dreglande, dator intresserade, fulla fullisarna.

1 kommentar: