måndag 9 februari 2009

Vad hände Stockholm?

För er som är nya på denna sida, så är syftet med denna blogg främst att diskutera livet och samhället i Sverige och svenskar, samt tankar och frågor som dagligen uppstår. Detta sett från MITT perspektiv efter drygt 7 år i Låss Äängeläs, U.S and A.

Jag har noterat följande. Ingen i Stockholm pratar stockholmska längre. For real. På tunnelbanan, i mataffären, på islandshäst ridturen, på mina kompisars jobb (hade jag också haft ett jobb hade jag garanterat kunna skriva på mitt jobb), på TV, på radio, som hennes nya kille, som dörrvakter, på gatorna, i taxibilen- ja, överallt! Alla pratar nån form av dialekt.

Det värsta är att mina kompisar överger stockholmskan också! Kompis nummer ett har bott i Norge så länge och pratar typ en svenska som låter norsk. En annan kompis, som i och för sig pratar Stockholmska, pratar så snabbt och så mycket så man förstår ändå inte vad hon säger. Dessutom så är en riktig Skåne digger, och dyrkar den dialekten mer än nån annan. Denna vän kvalificerar sig dock för några Stockholms poäng eftersom hon har världens bästa utsikt över Globen från sin balkong. (Kuriosa: Man kan inte, som jag en gång hävdade i en diskussion, se Globen från rymden. Däremot, efter att ha googlat detta, kan man se Globen från nästan hela Södermalm!) I alla fall, ytterligare en original Stockholms kompis har flyttat till Göteborg och kommer väl snart falla in i Göteborgs träsket.

Så ni Stockholmare som finns kvar i Stockholm. Bevara språket! YES WE CAN!

STOCKHOLMSKA TO THE PEOPLE.

3 kommentarer:

  1. Kom till Globen och lyssna på dom som jobbar där, dom som jobbat där sen globensstart..där har vi stockholmska...o fan...de e gnälligt alltså, inte så mysigt som man tror.

    SvaraRadera
  2. Jag var ju i och för sig i Globen i Söndags, och kollade på Sverige-Finland matchen, men då var jag med bl.a. hon som jag beskrev ovan som pratar alldeles för snabbt och hennes pojkvän som håller sig till Engelska. De få gånger han pratade svenska skrek han bara "MODO".

    Resten av människorna runt oss prtatde typ som mumin trollen.

    Inga stockhomare. Jo, i och för sig- det va en typ två-åring, som när han gick förbi mig på riktigt spöade mig! Helt utan anledning! Han bara gick förbi i sin pappas famn och SMACK! när han passerade mig. Så den enda som skulle kunna klassas som stockholmare var en två-åring som spöade mig och som jag alltså e sur på.

    Kanske bättre lycka till mig själv nästa gång.

    Och tack för att du läser.

    SvaraRadera
  3. Elina, du menar alltså: för att kvala som stockholmare måste man slå dig? känns sådär. Plus att med en prilla i käften och sänkta ögonbryn kan jag bli riktigt stockholmsk.

    MODO!!!

    SvaraRadera